Strona główna
Biznes
Tutaj jesteś

Badanie klimatu organizacji

27 marca 2020


Funkcjonowanie organizacji opiera się na różnych czynnikach i elementach, a jednym z najbardziej kluczowych jest kultura organizacyjna firmy. Kształtuje ona relacje w obrębie przedsiębiorstwa i bezpośrednio zależy od niej samopoczucie pracowników, co z kolei przekłada się na jakość wykonywanej przez nich pracy. Jednym z narzędzi służących określeniu istniejących w przedsiębiorstwie stosunków społecznych jest badanie klimatu organizacji.

Badanie klimatu organizacji

Polega ono na jakościowym i ilościowym zbieraniu danych, a następnie odpowiednim ich przeanalizowaniu i stworzeniu raportu z wypływającymi z badania wnioskami. Badanie klimatu organizacji wykorzystuje różne techniki badawcze: od anonimowych ankiet, badaniu treści tworzonej dokumentacji, analizy zapisów graficznych do pogłębionych wywiadów jakościowych z kadrą zarządzająca i pracownikami.
Taka złożona metodologia powoduje, że badanie klimatu organizacji pozwala na sformułowanie szczegółowych wniosków. Jeżeli zaczynamy orientować się, że w naszej firmie spada jakość wykonywanej pracy, pojawia się zwiększona rotacja pracowników, albo zaczynają dochodzić do nas głosy o złej atmosferze nie należy długo zwlekać.

W czym pomoże?

Badanie klimatu organizacji pozwoli szybko zdiagnozować istniejący problem oraz znaleźć rozwiązanie funkcjonujących w organizacji problemów związanych z kulturą organizacyjną. Może się bowiem okazać, że na pogorszenie się relacji pracowniczych wpływ mają czynniki wypływające zarówno ze struktury organizacji, rozwiązań organizacyjnych, ale też personalne, na który wpływ mają menedżerowie i/lub pracownicy. Badanie klimatu organizacji nie tylko diagnozuje stan organizacji, ale może również znacząco przyczyniać się do prognozowania jej zmian lub kierunków rozwoju. Może również zdarzyć się tak, że nasza firma stanie w obliczu zmian w otoczeniu zewnętrznym. Wówczas badanie klimatu organizacji może pomóc w odpowiedzi na pytanie czy funkcjonowanie w takiej formie i z takimi rozwiązaniami w obrębie kultury organizacyjnej pozwoli nam efektywnie działań w zmienionym środowisku.

Zespoły zdalne

Redakcja hrexecutive.pl

Hrexecutive – blog o branży GR, biznesie i pracy. Interesuje Cię praca w HR? Tu znajdziesz wszystkie najpotrzebniejsze informacje. Zapraszamy

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

błędy inwestorów
Agencja Worksol
Organizacja konferencji

Jesteś zainteresowany reklamą?