Rekrutując przyszłego pracownika chcemy, by wykorzystał swój potencjał jak najlepiej. Jak sprawdzić, czy dany Kandydat odnajduje się w miejscu pracy, jaki ma styl zarządzania?
Warto sprawdzić, jakie wrażenia pozostawił po sobie w poprzednich miejscach pracy, przeprowadzając badanie referencji. Opinie i spostrzeżenia współpracowników pomogą nam zweryfikować zebrane już informacje. To, co zostawił po sobie w poprzedniej firmie, prawdopodobnie przeniesie do kolejnej.
Badanie referencji – jak przebiega proces?
Rekruter kontaktuje się z osobami, które miały szansę bezpośrednio pracować z kandydatem lub mogły go obserwować. Są to najczęściej:
- podwładni
- przełożeni
- klienci
- pracownicy działu HR
Zebrane informacje pozwalają lepiej poznać kandydata, najważniejsze momenty w jego życiu zawodowym, a także zweryfikować jego profil. Przy realizacji projektów executive search często to właśnie rekomendacje zdobyte przez headhuntera decydują o wyniku rekrutacji menadżerskiej.
Kiedy warto poszukać dodatkowych referencji?
Najczęściej to sam kandydat podaje listę osób od których zbierane będą referencje. Zdarza się, że przedstawiają one go w wyłącznie w dobrym świetle. Takie oceny nie są wiarygodne. Aby obraz był pełny i realistyczny, koniecznie jest wskazanie również tej mniej pozytywnej strony. Warto zgłębić temat i zapytać kilka dodatkowych osób o wrażenia ze współpracy.
5 zasad udanego badania referencji
- Skup się na najważniejszych doświadczeniach zawodowych.
- Jeżeli Kandydat nie zastrzeże inaczej, prowadź badanie poza aktualnym miejscem jego pracy.
- Sprawdź referencje we wszystkich istotnych dla Kandydata miejscach.
- Wybieraj referentów wspólnie z Kandydatem.
- Zadbaj, by kandydat poinformował wybrane osoby o zaplanowanym kontakcie.
O czym jeszcze należy pamiętać?
Kariera przypomina podróż. Odwiedzamy kolejne miejsca, poznajemy ludzi, tworzymy wspomnienia. To, jakie wrażenie zostawimy po sobie w miejscu pracy, może mieć ogromny wpływ na kształtowanie się naszej ścieżki zawodowej.
Teraz ty chcesz zbadać referencje przyszłego pracownika. Ale kto wie, może w przyszłości to po Twoich śladach wyruszy rekruter? Im ich więcej pozostawisz na swojej drodze, tym lepiej.
Nie zapominaj również o osobach, które oglądają jak zostawiasz swoje ślady. Każda osoba z którą mieliśmy pośredni lub bezpośredni kontakt w pracy będzie źródłem cennych informacji dla headhuntera i może wpłynąć na decyzję o Twoim przyszłym zatrudnieniu. To jeden z wielu powodów, dla których warto dbać o relacje zawodowe.