Strona główna
Biznes
Tutaj jesteś

Badanie referencji – na czym polega?

9 lutego 2022 Badanie referencji

Rekrutując przyszłego pracownika chcemy, by wykorzystał swój potencjał jak najlepiej. Jak sprawdzić, czy dany Kandydat odnajduje się w miejscu pracy, jaki ma styl zarządzania?

Warto sprawdzić, jakie wrażenia pozostawił po sobie w poprzednich miejscach pracy, przeprowadzając badanie referencji. Opinie i spostrzeżenia współpracowników pomogą nam zweryfikować zebrane już informacje. To, co zostawił po sobie w poprzedniej firmie, prawdopodobnie przeniesie do kolejnej.

Badanie referencji – jak przebiega proces?

Rekruter kontaktuje się z osobami, które miały szansę bezpośrednio pracować z kandydatem lub mogły go obserwować. Są to najczęściej:

  • podwładni
  • przełożeni
  • klienci
  • pracownicy działu HR

Zebrane informacje pozwalają lepiej poznać kandydata, najważniejsze momenty w jego życiu zawodowym, a także zweryfikować jego profil. Przy realizacji projektów executive search często to właśnie rekomendacje zdobyte przez headhuntera decydują o wyniku rekrutacji menadżerskiej.

Kiedy warto poszukać dodatkowych referencji?

Najczęściej to sam kandydat podaje listę osób od których zbierane będą referencje. Zdarza się, że przedstawiają one go w wyłącznie w dobrym świetle. Takie oceny nie są wiarygodne. Aby obraz był pełny i realistyczny, koniecznie jest wskazanie również tej mniej pozytywnej strony. Warto zgłębić temat i zapytać kilka dodatkowych osób o wrażenia ze współpracy.

5 zasad udanego badania referencji

  1. Skup się na najważniejszych doświadczeniach zawodowych.
  2. Jeżeli Kandydat nie zastrzeże inaczej, prowadź badanie poza aktualnym miejscem jego pracy.
  3. Sprawdź referencje we wszystkich istotnych dla Kandydata miejscach.
  4. Wybieraj referentów wspólnie z Kandydatem.
  5. Zadbaj, by kandydat poinformował wybrane osoby o zaplanowanym kontakcie.

O czym jeszcze należy pamiętać?

Kariera przypomina podróż. Odwiedzamy kolejne miejsca, poznajemy ludzi, tworzymy wspomnienia. To, jakie wrażenie zostawimy po sobie w miejscu pracy, może mieć ogromny wpływ na kształtowanie się naszej ścieżki zawodowej. 

Teraz ty chcesz zbadać referencje przyszłego pracownika. Ale kto wie, może w przyszłości to po Twoich śladach wyruszy rekruter? Im ich więcej pozostawisz na swojej drodze, tym lepiej.

Nie zapominaj również o osobach, które oglądają jak zostawiasz swoje ślady. Każda osoba z którą mieliśmy pośredni lub bezpośredni kontakt w pracy będzie źródłem cennych informacji dla headhuntera i może wpłynąć na decyzję o Twoim przyszłym zatrudnieniu. To jeden z wielu powodów, dla których warto dbać o relacje zawodowe.

Zespoły zdalne

Redakcja hrexecutive.pl

Hrexecutive – blog o branży GR, biznesie i pracy. Interesuje Cię praca w HR? Tu znajdziesz wszystkie najpotrzebniejsze informacje. Zapraszamy

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

błędy inwestorów
Agencja Worksol
Organizacja konferencji

Jesteś zainteresowany reklamą?