Feedback to nic innego jak informacja zwrotna. Ważne jest, aby taka informacja zawsze udzielana była w sposób profesjonalny i merytoryczny. Istotne jest zatem, aby udzielając feedbacku stosować odpowiednie techniki. Jak zatem robić to właściwie?
Czym jest feedback?
Odpowiadając na pytanie, co to jest feedback, powiedzieć można, iż jest to udzielanie informacji zwrotnej. Feedback stosowany jest w wielu sytuacjach i relacjach międzyludzkich. Zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Właściwie udzielony feedback pozwala osobie, do której jest kierowany na prawidłową ocenę swoich działań, a tym samym na wprowadzenie odpowiednich zmian w swoim działaniu tak, aby stało się ono bardziej efektywne. Dlatego, tak jak wspomniano, bardzo ważne jest, aby informacja zwrotna zawsze udzielana była w sposób właściwy. Co ważne, udzielania feedbacku można się nauczyć. Mowa tu o treningu stosowania odpowiednich technik.
Prawidłowe udzielanie feedbacku
Wiedząc, co to jest feedback, przejść można do tematu jego prawidłowego udzielania. Udzielając informacji zwrotnej, pamiętać trzeba nie tylko o treści komunikacji, ale również o formie. Istotne jest bowiem, aby odbiorca informacji zwrotnej dobrze ją zrozumiał, a przy tym, aby nie odebrał tego jako zwykłą krytykę. Aby tak się nie stało, feedback powinien łączyć w sobie zarówno komunikat pozytywny, jak i negatywny. Warto przy tym stosować się do kilku zasad. Po pierwsze, udzielając feedbacku, powinno zwracać się do drugiej osoby w sposób bezpośredni. Komunikat musi być kierowany bezpośrednio do odbiorcy. Feedbacku nie powinno udzielać się przy obecności osób trzecich. Po drugie, udzielając informacji zwrotnej, zawsze należy koncentrować się wyłącznie na zachowaniu bądź wypowiedzi odbiorcy, a nie na nim jako człowieku. Dzięki temu nie dojdzie do sytuacji, w której odbiorca poczuje się urażony. Po trzecie, feedback powinien w większej mierze składać się z informacji pozytywnych niż negatywnych. Nawet jeśli informacja zwrotna ma dotyczyć np. źle wykonanego zadania w pracy, to zawsze istnieje możliwość pochwalenia pracownika za inne działania.
Jak nie udzielać feedbacku?
Mówiąc o feedbacku, warto wiedzieć także czego się na pewno wystrzegać. Przede wszystkim unikać należy negatywnych uniesień oraz zachowań czy wypowiedzi agresywnych. Często popełnianym błędem jest zły wybór czasu i miejsca, w którym feedback ma być udzielony. Nie może być to miejsce przypadkowe. Odbiorca informacji zwrotnej musi się w tym momencie czuć bezpiecznie i komfortowo.